RubenMunsterman.nl

May20th

1 Comment

Silicon ValleyIn Silicon Valley werken veel jonge miljonairs. Zij gaan anders met hun geld om dan machobankiers en snelle vastgoedjongens. Minder patserig maar alles behalve spaarzaam. Want ook geeks en nerds houden van luxe.

Prachtige thuisbioscopen verstopt in kelders van gewone huizen en op maat gemaakte spijkerbroeken met een beginprijs van 1200 dollar die alleen aan zijn waarde herkend kunnen worden door het kleine rode loge op de knoop. Of wat te denken van de handgeschilderde Italiaanse fietsen die op zaterdagmorgen door Silicon Valley flitsen – waarvan alleen kenners weten dat ze toch minstens 20.000 dollar hebben gekost.

Kratten Red Bull
Onder sociale druk van collega’s zijn de nieuwe rijken in Silicon Valley, het technologische walhalla van de wereld, verplicht om hun consumptiegedrag op een laag profiel te houden. “If someone buys a fancy car and posts a picture of it, they get ridiculed and berated”, aldus een manager bij Facebook. Vrijdag kreeg de staat Californië er door de beursgang van Facebook in één klap duizenden miljonairs bij. Maar op het feestje aan de vooravond van de historische gebeurtenis hoogstwaarschijnlijk geen spuitende flessen Dom Pérignon, maar kratten Red Bull.

Vergis u niet. Geld is zeker wel belangrijk in de wereld van de miljonaire geeks en nerds. Vette salarissen en riante aandelenopties worden niet voor niets ingezet om de beste ict’ers aan te trekken. Er wordt met het kapitaal alleen anders mee omgegaan dan dat bijvoorbeeld patserige bankiers of snelle vastgoedjongens dat doen.

Rode Ferrari
In Silicon Valley is het vermogen van een ondernemer een graadmeter van zijn succes, en dus niet de rode Ferrari, Victoriaanse villa of extravagante feestjes. “They use it as a way of keeping score — how disruptive can you be in reordering the market”, zegt Ted Zoller, een topman van het Ewing Marion Kauffman Foundation, een machtig instituut dat zich met het stimuleren van ondernemerschap bezighoudt. Geld is volgens Zoller voor de Zuckerberg’s van deze wereld een soort verzameling: “It is a means to do more, to make more money and ultimately build more.”

De jonge tech-miljonairs zijn niet allergisch voor een potje spenderen. Ze houden zeker wel van luxe, maar niet hetgeen wat opvalt. Laat staan dat ze opscheppen over een nieuwe aankoop op bijvoorbeeld hun Facebook-pagina. Volgens vrienden en intimi praten Facebook-medewerkers over het kopen van nieuwe huizen, dure kunst of zelfs jets. Ze zullen er alleen niet – zoals Trump – levensgroot hun eigen naam op plakken.


Het onmiskenbare vliegtuig van vastgoedmagnaat Donald Trump

Google en de honkbalknuppel
Het verhaal gaat dat vlak voordat Google in de zomer van 2004 naar de beurs ging een senior manager een honkbalknuppel omhoog hield in een ruimte vol met medewerkers van de zoekmachine: iedereen die in de dagen daarna op het werk durfde te komen met een flitsende sportauto kon erop rekenen dat zijn ramen aan diggelen zouden liggen. Terwijl tegelijkertijd iedereen weet dat de drie hoogste bazen van het bedrijf een collectie van acht privéjets hebben die geparkeerd staan in een hangar van de NASA.

Lees meer van deze sociologische beschouwing bij de New York Times

1 Bericht

  • Comment by Matthijs van Huizen — June 28, 2012 @ 2:57 pm

    Goed relativerend stuk!

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Laat een bericht achter

*

RSS