RubenMunsterman.nl

May18th

1 Comment

Het aftellen is begonnen. Vanmiddag rond vijf uur Nederlandse tijd maakt Facebook zijn entree op de Amerikaanse beurs. Het is de grootste beursgang ooit van een internetbedrijf. Zal Facebook hetzelfde blijven?

Oprichter Mark Zuckerberg houdt expres het merendeel van de aandelen in handen zodat hij, en dus niet andere aandeelhouders, het laatste woord heeft over de koers van het bedrijf.  Toch is het onoverkomelijk dat de de website – waar menig Westerling zijn lief en leed op deelt – straks een speelbal wordt van de financiële markten.

Als Facebook vanaf vanmiddag beursgenoteerd is kan zijn waarde per minuut en zelfs per seconde verschillen. Krijgt opperhoofd Zuckerberg een ziekte, loopt een grote adverteerder weg of besluit trendsetter Alexander Klopping dat Hyves eigenlijk toch veel cooler is? Bam, in luttele minuten kan het internetbedrijf miljarden in waarde zien verdampen.

Rekening houden
En hoewel Zuckerberg theoretisch de volledige controle heeft over het bedrijf zal hij grote dalingen in de koers steevast willen voorkomen. Het hele idee van naar de beurs gaan is namelijk juist dat je flink wat kapitaal op kan halen bij beleggers. Als een leider van een bedrijf daar geen rekening mee wil houden, zou het bedrijf dus net zo goed niet naar de beurs kunnen gaan.

Toen de firma nog niet publiekelijk verhandelbaar was, kon Zuckerberg beslissingen nemen die slecht waren voor de korte termijn maar goed voor de lange termijn. Als hij dat nu doet zal het bedrijf onmiddellijk minder waard worden  omdat ongeduldige investeerders hun aandeel verkopen, met alle gevolgen van dien. Er liggen al genoeg gevaren op de loer die Facebook direct zouden kunnen beïnvloeden.

De gevaren
Het gebruik van Facebook via de mobiel neemt toe. De advertentiemogelijkheden – de grootste inkomstenbron van het bedrijf – op zo’n klein scherm zijn helaas beperkt. Daarnaast is General Motors, een van de grootste klanten van Facebook, gestopt met het inkopen van advertenties omdat de autofabrikant denkt dat de reclames geen impact hebben.

Een ander groot gevaar is de hypegevoeligheid. Kent u Cu2, MySpace en Hyves nog? Jazeker. Bent u daar nog actief? Absoluut niet. Met een paar klikken op de knop kan men overstappen naar een andere trendy website.

Die verschrikkelijke tijdlijn
Mijn voorspelling is dat Facebook veel vaker schokkerig zal reageren om dit soort gevaren op de korte termijn op te lossen. Een voorbeeld van zo’n acute oplossing is de nieuw tijdlijn – die vlak voor de beursgang voor iedereen verplicht werd. Deze is bedoeld om de mensen meer te binden aan hun profiel zodat ze niet zomaar overstappen naar een andere website. Minder hypegevoelig dus. Daarom klinkt de tijdlijn klinkt goed in de oren van aandeelhouders, maar gebruikers zijn er allerminst tevreden over.

Dus ja, uw Facebookprofiel wordt een speelbal van de financiële markten.

1 Bericht

  • Comment by Matthijs van Huizen — June 28, 2012 @ 3:04 pm

    Goed informatief stuk. Maar is de winst voor Mark niet al binnen op het moment dat tie naar de beurs gaat en 51% van de aandelen verkoopt voor zon 50 miljard (genoeg voor zon 100 generaties Zuckenbergers).

    Al die economische wiskunde is allemaal heel leuk, maar niemand die de natuur wiskunde is in acht neemt. Oftwel “What goes up must come down”.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Laat een bericht achter

*

RSS